Κουκουλοφόρος, μασκοφόρος καλλιτέχνης διαμαρτύρεται με έναν ιδιαίτερο τρόπο για την βία στην Ονδούρα. 

Τεγκουσιγκάλπα,
Ονδούρα – Στην πρωτεύουσα μιας από τις πιο επικίνδυνες χώρες του
κόσμου, ένας μασκοφόρος άνδρας με κουκούλα, πετάχτηκε έξω από ένα
αυτοκίνητο σε μια αποστολή επίθεσης.

Στόχος του: ένας
μισογκρεμισμένος τοίχος δίπλα σε ένα σκουπιδότοπο. Με τον συνεργό του,
να φυλάει τσίλιες, ο μασκοφόρος κόλλησε στον τοίχο μια τεράστια
ασπρόμαυρη αφίσα που είχε ζωγραφίσει ο ίδιος, η οποία απεικόνιζε την
Μόνα Λίζα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι  να κρατάει ένα ροζ πιστόλι. Σε λίγα
λεπτά είχε φύγει.

Ο αυτοαποκαλούμενος “Μαέστρος της Πόλης” χτύπησε
πάλι, με άλλη μία καλλιτεχνική “παρέμβαση”, η οποία αποσκοπεί στο να
κάνει τους κατοίκους της Ονδούρας να σκεφτούν σοβαρά την βία που
μαστίζει και διαλύει την Τεγκουσιγκάλπα.

” Ο βαθμός και η συχνότητα οπλοφορίας στην χώρα έχει ξεπεράσει κάθε λογικό όριο. Δεν φαίνεται να εκπλήσσει κανέναν, αλλά για μένα εξακολουθεί να είναι τρέλα.”είπε
ο 26χρονος γραφίστας, ο οποίος άφησε την δουλειά του σε ένα
διαφημιστικό γραφείο για να αφιερωθεί σε αυτή την επαναστατική δράση, να
γίνει ένας σταυροφόρος με μάσκα και κουκούλα ενάντια στη βία. 

 
Ο ίδιος χρησιμοποιεί το όνομα Urban Maeztro, (Μαέστρος της πόλης) μια
μετάφραση του Master Urban, για να προστατεύσει την πραγματική του
ταυτότητα, διότι η δράση του αυτή είναι επικίνδυνη και παράνομη.

 
Ο καλλιτέχνης της Ονδούρας δεν έχει αποκτήσει  τη φήμη του ανάλογου σε
σκεπτικό Βρετανού καλλιτέχνη γκράφιτι, γνωστός ως Banksy, ο οποίος έχει
αποκτήσει μεγάλη φήμη στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια. Ο Urban Maeztro
είπε, πως μόνο οι πολλοί στενοί του φίλοι, γνωρίζουν ότι ξεκινά τις
καλλιτεχνικές του επιθέσεις, φορώντας κουκούλα και το πρόσωπό του είναι
καλυμμένο με ένα μαντήλι που απεικονίζει ένα κρανίο.

   Ο
καλλιτέχνης τραβάει την προσοχή των περαστικών, παραποιώντας
καλλιτεχνικά αριστουργήματα, όπως η Μόνα Λίζα, προσθέτοντας πάνω τους
όπλα, χειροβομβίδες και άλλες εικόνες με αντικείμενα βίας.  Ασχολείται
επίσης και με το παραδοσιακό γκράφιτι, σε ορισμένα τμήματα της
ζωγραφικής του χρησιμοποιεί μεταλλικό χρώμα ώστε κάποια σημεία να
μοιάζουν με σφαίρες.

“Υπάρχει ένας παραλληλισμός μεταξύ της βάναυσης παραβίασης ενός
έργου, που είναι τόσο όμορφο, με την προσθήκη ενός πυροβόλου όπλου και
τη βία και τα όπλα στην Τεγκουσιγκάλπα, η οποία θα μπορούσε επίσης να
είναι μια πολύ όμορφη πόλη, χωρίς αυτά”, είπε.

Ο καμβάς του
είναι οι δρόμοι της Κεντρικής Αμερικής, μια πόλη των 1,2 εκατομμυρίων
κατοίκων, που ο ίδιος περιγράφει ως “μια πόλη αιχμάλωτη και φοβισμένη
από ένα μίγμα βίας, φτώχειας και απουσίας οποιασδήποτε δημόσιας
υπηρεσίας”. Περίπου 1.149 άνθρωποι δολοφονήθηκαν στην πρωτεύουσα της
Ονδούρας το περασμένο έτος, περισσότεροι από 87 για κάθε 100.000. Αυτό
είναι 10 φορές το ποσοστό με βάση το οποίο, χαρακτηρίζεται επιδημία η
βία, απο την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας – ένας αριθμός που έχει
διπλασιαστεί τα τελευταία πέντε χρόνια.

Αυτό έχει ως
αποτέλεσμα, οι δρόμοι της Τεγκουσιγκάλπα να είναι συνήθως άδειοι, το
ίδιο και οι δημόσιες πλατείες και άλλα παραδοσιακά σημεία συνάντησης. Οι
περισσότεροι άνθρωποι συγκεντρώνονται σε γιγάντια, αμερικανικού τύπου
εσωτερικά εμπορικά κέντρα τα οποία φρουρούνται από άνδρες με αυτόματα
όπλα.

Κατά τη διάρκεια μια πρόσφατης επιχείρησης γκράφιτι,
ακόμα και διερχόμενοι οδηγοί παρέκκλιναν από την πορεία τους βλέποντας τον
καλλιτεχνη με την μάσκα να ζωγραφίζει στους τοίχους της πόλης. 

Ένας φρουρός ασφαλείας τον παρακολουθούσε απορροφημένος να
φτιάχνει το ” Αmerican Gothic ” του Grant Wood σε έναν τοίχο μπροστά από
το Εθνικό Πανεπιστήμιο.

“Ποιος σε πληρώνει για να το κάνεις αυτό;” ρώτησε ο φύλακας.

«Κανείς», απάντησε ο καλλιτέχνης.

“Τότε γιατί το κάνεις;”

“Για να σας βοηθήσει να σκεφτείτε.”

Πράγματι,
βοήθησε αφού ο φρουρός κοιτούσε προσηλωμένος προσπαθώντας να καταλάβει
γιατί το ηλικωμένο ζευγάρι του πορτραίτου κρατούσε Μ-16 τουφέκια, αντί
τσουγκράνες.

Κατά τη διάρκεια μιας πρόσφατης συνέντευξης, ο καλλιτέχνης
κομάντο χαμογελούσε εύκολα και ποτέ δεν ύψωσε τη φωνή του, καθώς
περιέγραφε την αποστολή του με μια ιδιαίτερη τύπου Ζεν ηρεμία.  Είπε ότι
ξεκίνησε τις δράσεις αυτές  τον Οκτώβριο, όταν πια είχε κουραστεί να
εργάζεται υπό υψηλή πίεση, σε μια εταιρεία δημιουργώντας τέχνη για
διαφημίσεις.

“Σε μια χώρα που βυθίζεται, το να δημιουργώ τέχνη για
να αυξήσω τον καταναλωτισμό και όχι για να προκαλέσω κοινωνική αλλαγή
είχε αρχίσει να γίνεται αφόρητο για μένα” είπε. 

Τώρα που
εργάζεται λιγότερες ώρες σε ένα πολιτιστικό κέντρο, έχει στην διάθεση
του περισσότερο χρόνο και μεγαλύτερη ευελιξία για το έργο του.

Ο
καλλιτέχνης καθώς στέκεται μπροστά απο μια σόμπα αερίου στον κήπο του
σπιτιού ενός φίλου του στο ιστορικό κέντρο της Τεγκουσιγκάλπα,
ανακατεύει ένα κατσαρολάκι που βράζει η κόλλα που χρησιμοποιεί για να
τοποθετεί τις αφίσες του.

Ο καλλιτέχνης δήλωσε, ότι καταλυτικό ρόλο στην απόφαση του
αυτή, να αναλάβει μια τέτοια αποστολή, έπαιξε το γεγονός, ότι όταν
συμμετείχε σε ένα διαγωνισμό αφίσας της UNESCO για την πολιτιστική
πολυμορφία και έχασε, αποφάσισε ότι οι θεσμικές πόρτες για την υποστήριξη της
ιδέας του έκλεισαν.

“Ο φυσικός χώρος για την τέχνη είναι ο δρόμος, ξεχάστε τον μεσάζοντα”, είπε.

Από
τότε έχει δημιουργήσει μια δυναμική που περιλαμβάνει την δημιουργία
μιας δικής του κόλλας, την οποία φτιάχνει με βραστό νερό και σιτάρι, η
οποία είπε, είναι “η καλύτερη και η πιο φθηνή κόλλα” και ξεχύνεται στους
δρόμους της πόλης, τις Κυριακές το απόγευμα, αναζητώντας κενούς τοίχους
και έμπνευση.  Ο συνεργάτης του και δημιουργός ντοκυμαντέρ Junior
Alvarez, φυλάει τσίλιες καθώς δουλεύει και στη συνέχεια φωτογραφίζει το
αποτέλεσμα.

“Στην αρχή είχα άγχος όταν βγήκα στους δρόμους”, είπε ο καλλιτέχνης, “αλλά τώρα έχω συνηθίσει στην ένταση της αδρεναλίνης.”

Ο
κριτικός τέχνης Bayardo Blandino, διευθυντής στο Μουσείο “Οι γυναίκες
στην τέχνη”, είπε ότι το ύφος του Urban Maeztro στο γκράφιτι είναι
καινούργιο για την Ονδούρα, και ότι οδηγεί σε υπέρβαση τα όρια της
ελευθερίας στην έκφραση που έχει η χώρα.

“Εάν συνεχίσει με επιμονή, θα αποκτήσει αρκετούς υποστηρικτές και
η δράση του θα χει αποτέλεσμα “, δήλωσε ο Blandino, ο οποίος δεν
γνωρίζει την αληθινή ταυτότητα του Urban Maeztro.

Πρόσφατα κατά τη
διάρκεια μιας συγκέντρωσης, παραδοσιακοί καλλιτέχνες γκράφιτι επέκριναν
το έργο του για το γεγονός, ότι αναμειγνύει μορφές και υλικά και δεν
ακολουθεί την καθαρή τέχνη γκράφιτι. Χωρίς ομως να το γνωρίζουν ο
μασκοφόρος καλλιτέχνης  Urban Maeztro ήταν ανάμεσά τους.

Δεν θέλει
οι παρεμβάσεις του να φαίνονται αφελείς. Έχει επίγνωση, ότι η τέχνη δεν
θα καταφέρει να μειώσει τον αριθμό των όπλων ή να βελτιώσει την
εκπαίδευση στη χώρα του.

Αλλά είναι δυνατόν, είπε, να “προκαλέσει
προβληματισμό σχετικά με αυτά τα ζητήματα, το πρώτο βήμα για τους
πολίτες είναι να αναπτύξουν μια κριτική επίγνωση απέναντι σε αυτά τα
προβλήματα.”

Σε μια περιοχή της πόλης που φιλοξενεί μερικά από τα
πιο κομψά ξενοδοχεία της Τεγκουσιγκάλπα, ο Urban Maeztro κολλάει μια
εικόνα του Rene Magritte “Υιός του Ανθρώπου», αντικαθιστώντας με μια
χειροβομβίδα το μήλο που καλύπτει το πρόσωπό του ανδρός με το κουστούμι
και το καπέλο.

Τρεις μαθητές που καπνίζουν μαριχουάνα κάτω από τα δέντρα δεν δίστασαν να σχολιάσουν.

“Οι
υπεύθυνοι για τη βία στην Ονδούρα κρύβονται καλά, δεν γνωρίζουμε τα
πρόσωπά τους, αλλά είναι ισχυροί, φορούν κοστούμια και γραβάτες”, δήλωσε
ένας από τους μαθητές, ο Gerson Ortiz.

Αν ο θάνατος είναι μέρος
της καθημερινής ζωής στην Ονδούρα, ο Urban Maeztro λέει πως η δουλειά
του θα πρέπει να είναι να “ανατρέψει αυτή την μακάβρια καθημερινότητα
αλλάζοντας το νόημά της.”

Η δράση του δεν είναι  καθόλου εύκολη σε
μια χώρα που βίωσε ένα πραξικόπημα πριν από τρία χρόνια και πλέον
μαστίζεται από καθημερινές δολοφονίες, για  πολλές από τις οποίες
κατηγόρησε την αστυνομία.

Η βία έχει αγγίξει άμεσα τον καλλιτέχνη,
ο οποίος θυμάται ένα βράδυ, όταν άκουσε ένα αυτοκίνητο να επιβραδύνει
πίσω του, καθώς δούλευε.

“Κοίταξα πίσω ακριβώς την ώρα για να δω
κάποιον να κατεβάζει το παράθυρο και να βγάζει έξω ένα πυροβόλο όπλο”
είπε, “Μου έριξε τρεις φορές χωρίς να πει ούτε λέξη. Δεν με πέτυχε.
Ήμουν πολύ τυχερός”.

Πηγή :http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=157666540&fb_source=message

πρώτη δημοσίευση του άρθρου στο Associated Press http://www.ap.org/


0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments