John Heartfield, ένας αντιφασίστας καλλιτέχνης.

Αναδημοσίευση από το  , πραγματικά ένα από τα πιο αξιόλογα μπλογκ που αφορούν την τέχνη και τον πολιτισμό, σε συνδυασμό με την πολιτική. Ευχαριστούμε πολύ για την υπέροχη δουλειά…

John Heartfield

Posted on Ιανουαρίου 29, 2014 by

Ο John Heartfield (Helmut Herzfeld ) γεννήθηκε στο Βερολίνο στις 19 Ιούνη του 1891. Η πολιτική διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στη ζωή του  από νεαρή ηλικία, η μητέρα του, Αλίκη γένος Στόλζενμπουργκ  ήταν εργάτρια κλωστοϋφαντουργίας και πολιτική ακτιβίστρια, και ο πατέρας του, Φράντς Χάρτφιλντ, ήταν ένας σοσιαλιστής συγγραφέας. Το 1899, ο Χέλμουτ , ο αδελφός του Βάινλαντ, και τις αδελφές του Λότε και Χέρθα εγκαταλείφθηκαν από τους γονείς τους, οι οποίοι αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τη Γερμανία για να αποφύγουν  τη δίωξη για τις πολιτικές τους πεποιθήσεις. Τα παιδιά στη συνέχεια μεγάλωσαν σε συγγενείς και σε ιδρύματα.

history_slide1
Ο  Χάρτφιλντ ήταν χαρισματικός  στη ζωγραφική και απο πολυ νεαρή ηλικία το 1908 σπούδασε στο Μόναχο, στο Köngliche-Bayerische Kunstgewerbeschule (Βασιλική Βαυαρικη Σχολή Καλών Τεχνών ), όπου συναντήθηκε με τους εμπορικούς σχεδιαστές: Άλμπερτ Βάισγκερπερ  και Λούντβιχ Χόλβαιν , συνάντηση που θα τον επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό αργότερα στο έργο του.Μετά τις σπουδές του, το 1912, ο Χάρτφιλντ  εργάστηκε ως εμπορικός καλλιτέχνης στο Mannheim, πριν μετακομίσει στο Βερολίνο το 1913, όπου σπούδασε στο Kunst-und Handwerkerschule (Καλών Τεχνών επισης ).

Self_Portrait_with_Police

Police Commissioner Zorgiebel 1929

jhadolf01
Ο  Χάρτφιλντ  υπηρέτησε  στο γερμανικό στρατό στον Α Παγκόσμιο Πόλεμο, για ένα έτος πριν από την απαλλαγή του λόγω προβλημάτων υγείας. Το 1915 άρχισε να συνεργάζεται με τον  Γκέοργκ Κρος και ένα χρόνο αργότερα, αλλάζει το όνομα του στα αγγλικά σε John Heartfield για να διαμαρτυρηθεί για την πατριωτική ξενοφοβία των καιρών.

A53_Five_Fingers

The Hand Has Five Fingers   Die Rote Fahne 1928
Ήταν επίσης αυτή τη στιγμή που ο  Χάρτφιλντ, μαζί με τον αδελφό του, Βίλαντ  και τον Κρος  άρχισε να δημοσιεύει σε ένα  αντιπολεμικό, πασιφιστικό περιοδικό που ονομάζεται Neue Jugend (New Youth). Το 1918, εμπνευσμένος από την Ρώσικη Επανάσταση του 1917, προσχώρησε στο Κομμουνιστικό Κόμμα της Γερμανίας.

43124764

Ακολουθούν 4 φωτομοντάζ για το βιβλίο Montage for Kurt Tucholsky, “Deutschland, Deutschland über alles” 1929

A_Berlin_Saying

A Berlin Saying 1929

Sweet_Ink

Sweet Ink   1929

I_Only_Know_Legal_Paragraphs

I Only Know Legal Paragraphs   1929

They_Scream_For_Satire

That? That’s the Times: They Scream for Satire  1929

Το 1917, παντρεύτηκε την Χέλεν Μπάλζερ , με την οποία  θα αποκτήσουν  δύο παιδιά, τον Τομ και την Εύα. Παντρεύτηκε  τη δεύτερη σύζυγό του, Μπάρμπαρα Φρίντμαν το 1927.
Μεταξύ 1916 και 1920, αφού συν-ίδρυσε την ομάδα του Βερολινέζικου  Dada με τον  Κρος ,εφηύρε την τεχνική του φωτομοντάζ, αν και αυτό αμφισβητείται από τους Χάνα Χόχ και Ραούλ   Χάουζμαν ,οι οποίοι ισχυρίζονται ότι την δημιούργησαν εκείνοι το 1918.

arch1

“Η τεχνη ειναι νεκρη, Ζωή στην μηχανική τέχνη του Τάτλιν ” φωτογραφία  μαζί με τον Κρος

Ο  Χάρτφιλντ συνέχισε να αναπτύσσει την τεχνική του φωτομοντάζ παράλληλα με την εργασία του. Εκτός από τους δασκάλους του και τους συγχρόνους Dada,  επηρεάστηκε από το σοβιετικό κίνημα που ονομάζεται Προντουκτιβισμός ή “τέχνη της παραγωγής”, η οποία με τη σειρά της ήταν στενά συνδεδεμένη με τον Κονστρουκτιβισμό.Ταξίδεψε στη Σοβιετική Ένωση, όπου ο  Μπόρις  Αρβάτωβ, ένας  από τους κύριους θεωρητικούς του Προντουκτιβισμού, τον σύστησε στους καλλιτέχνες Ροτσένκο  και Λισίτσκι.  (βλ. .)

flash_6

Fathers and Sons, 1924

73_ForCrisis_TigerFace

On The Crisis Party Congress of the SPD  AIZ 1931

88a_Dove_Bayonet

Where capital lives cannot live peace! AIZ 1932

 Ήταν  μια σπουδαία καλλιτεχνική φυσιογνωμία  στην γερμανική τέχνη του πρώτου μισού του εικοστού αιώνα, δημιουργώντας σκηνικά θεάτρου για τους Μπέρλτοντ Μπρέχτ και Έρβιν Πισκάτορ , καθώς και εξώφυλλα βιβλίων για τον Σίνκλαιρ Λιούις .

Dada theater z

Τα μέλη της ομάδας του Βερολίνου Dada  θα έχουν  μια βαθιά επίδραση πάνω του. Τα σκηνικά του ήταν ζωτικής σημασίας στοιχεία για τα πρώιμα έργα του Πισκάτορ  και του Μπρεχτ. Ο  Χάρτφιλντ έπαιξε σημαντικό ρόλο βοηθώντας τον  Μπρεχτ να υλοποιήσει την έννοια «φαινόμενο της αλλοτρίωσης» (Verfremdungs​​-effekt). Αυτή η νέα τεχνική θεάτρου υπενθύμιζε  στους θεατές ότι βίωναν μια αναπαράσταση της πραγματικότητας και όχι την ίδια την πραγματικότητα. Χρησιμοποιώντας ελάχιστα και έντονα σε νοήματα  σκηνικά  ο Μπρεχτ διέκοπτε τα έργα του σε καίρια χρονικά σημεία για να ενθαρρύνει το κοινό να είναι μέρος της δράσης .

dadatheater1111

O  Χάρτφιλντ είναι ίσως πιο γνωστός για την αντί-Ναζιστική και αντί-Χιτλερική Μοντάζ Προπαγάνδα του, που παράγεται απο το 1930 ως το 1945. Το έργο του αποκάλυψε  τις πραγματικές προθέσεις του ναζιστικού κόμματος, τον ψευδή τον ισχυρισμό ότι «εμείς δεν ξέρουμε», σχετικά με τα σχέδια του Χίτλερ για τους Εβραίους. Ενώ ζούσε στο Βερολίνο το 1930-32,  αφιέρωσε την τέχνη του, διακινδύνευσε τη ζωή του για  να σατυρίζει ασταμάτητα και να δυσφημεί  τον Χίτλερ, το Τρίτο Ράιχ, τον φασισμό, και ό, τι οι Ναζί εκπροσωπούσαν.

94_Adolf_The_Superman

Adolf :The Superman: Swallows Gold and spouts Junk   AIZ 1932

74_Goring_The_Executioner

Goering: The Executioner of the Third Reich ΑΙΖ Prague 1933

Από το 1930-1938, ο  Χάρτφιλντ σχεδιάζει εικόνες για το “Arbeiter Illustrierte Zeitung», ένα περιοδικό που δημοσιεύεται από την New German Press, η οποία διευθύνεται από τον πολιτικό ακτιβιστή Βίλλυ Μούνζενμπεργκ. Η AIZ είχε σημαντική μερίδα του αναγνωστικού κοινού την εποχή της δημοκρατίας της Βαιμάρης . Ήταν ίσως το δεύτερο πιο δημοφιλές περιοδικό στη ναζιστική Γερμανία. Αφού οι εθνικοσοσιαλιστές πήραν τον έλεγχο της Γερμανίας, η AIZ δημοσιεύονταν  για γερμανούς  αναγνώστες στην Τσεχοσλοβακία, στην Αυστρία, στην Ελβετία και τη Γαλλία .

A110_Blind_Justice

The Executioner And Justice  AIZ Prague  1933

Δεδομένου ότι η Γερμανία βυθιζόταν  στο φασισμό, τα φωτομοντάζ του  Χάρτφιλντ γέμιζαν τους δρόμους του Βερολίνου. Το έργο του κυκλοφορούσε σε όλη την πόλη, με τη μορφή αφισών.  Εκεινος  πίστευε ότι ο καλύτερος τρόπος για να διανείμει το έργο του στο κοινό του ήταν να το διανείμει μέσω των μέσων μαζικής ενημέρωσης, όπως περιοδικά, αφίσες, και εξώφυλλα βιβλίων.

tumblr_m7iu6meNSt1r70t2xo1_1280

Heartfield_Hitler_Salute

Millions Stand Behind me 1933

Όταν ο Χίτλερ ανήλθε στην εξουσία στη Γερμανία το 1933, ο Χάρτφιλντ  εξαναγκάστηκε σε εξορία. Έζησε στην Πράγα, και συνέχισε να συμβάλει στην AIZ. Το 1938, η κυβέρνηση της Τσεχοσλοβακίας πιέστηκε να τον εκδώσει, οπότε κατέφυγε στην Αγγλία, όπου συνέχισε να παράγει έργο μέχρις ότου, κατά ειρωνεία της τύχης, χαρακτηρίστηκε  ως εχθρός για τη γερμανική καταγωγή του. Απελευθερώθηκε  σύντομα, λόγω της κακής του υγείας.

98_Axe_Swastika

The old motto of the New Empire: Blood and Iron     AIZ Prague 1934

A77_The_Butter_Is_Gone

Hurray, the Butter is All Gone!   AIZ Prague 1935

John-Heartfield_Appeasement

Dont be Afraid Hitler is a vegeterian

021021johnheartfieldnopasaran1936

No Pasaran Pasaremos 1936

this-is-the-salvation-5331

This is the Salvation They Bring, 1938

John-Heartfield_7_original

 

3309____herzfeld-heartfield__nazi-wanze_frick

“Θέλω το σπίτι μου να είναι καθαρό απο τα επιβλαβή παράσιτα…”

Το 1941, ο  Χάρτφιλντ κατέστησε σαφές ότι επιθυμούσε να παραμείνει στην Αγγλία και δεν επιθυμεί να επιστρέψει στη Γερμανία. Το πανεπιστήμιο Humboldt στο Ανατολικό Βερολίνο πρόσφερε στον   Χάρτφιλντ τη θέση του «Καθηγητή των σατιρικών γραφικών” το 1947.

Η απάντησή του ήταν, “Πρέπει  να γίνω  καθηγητής;”

A125_And_Yet_It_Moves

And Yet It Moves!       Photomontage for brochure cover, 1943

tumblr_krh5rcEvLF1qa6dmko1_500

33-heartfield

Whoever Reads Bourgeois Newspapers Becomes Blind and Deaf: Away with These Stultifying Bandages! 1932

heartfield_krieg_und_leichen

4 War and Corpses: The Last Hope of the Rich

Επέστρεψε στο Ανατολικό Βερολίνο το 1950 και έγινε δεκτός με καχυποψία από τις αρχές λόγω της διάρκειας της παραμονής του στην Αγγλία. Για έξι χρόνια, δεν ήταν σε θέση να εργαστεί ως καλλιτέχνης και μετά  από την παρέμβαση του Μπέρτλοντ Μπρέχτ  και του Στέφαν Χέιμ   έγινε επίσημα δεκτός στην Ανατολική Γερμανία και στην Akademie der Künste (Ακαδημία Τεχνών), το 1956.Αργοτερα τιμήθηκε για το έργο του και τη συνεισφορά του στον αγώνα. Πέθανε στις 26 Απριλίου του 1968 στο Ανατολικό Βερολίνο στη  Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας.

John Heartfield_0010

Έλατο σε γερμανικό έδαφος, πόσο τσακισμένα είναι τα κλαδιά σου!

1935heartfield

1485069_630039277033880_1498929498_n

The Voice of Freedom in the German Night on Radio Wave 29.8

11

Dialogue at the Berlin Zoo 1934

Σχεδόν όλα τα σωζόμενα πρωτότυπα έργα τέχνης του Τζων  Χάρτφιλντ βρίσκονται στο Heartfield Archiv της  Akademie der Künste στο Βερολίνο.

Ευχαριστώ Arte Povera :)

 

http://redflecteur.wordpress.com/2014/01/29/john-heartfield/

Στηρίξτε το omniatv:

Σχόλια

0 0 votes
Βαθμολογία άρθρου
Subscribe
Notify of
guest
0 Σχόλια
Inline Feedbacks
View all comments
Μετάβαση στο περιεχόμενο