omnia banner1
omnia banner2
Ειδήσεις & Ρεπορτάζ

Δίκη Τ. Θεοφίλου: «Όλοι οι καθηγητές συζητάμε για την αδικία που έχει γίνει και είναι μέσα στη φυλακή» | 12η δικάσιμος

H 12η δικάσιμος ξεκίνησε με την προβολή ξανά του βίντεο από τη ληστεία. Ήταν εμμονική επιθυμία της εισαγγελέως καθώς αφαιρέθηκε η λεζάντα που έκρυβε μέρος από το σημείο που έγινε η συμπλοκή του θύματος Δ. Μίχα με τους ληστές.
Παρόλο την εμμονή της εισαγγελέως να στηρίξει την κατηγορία της ανθρωποκτονίας (αντί της απλής συνέργειας)  η προβολή του βίντεο και χωρίς τη λεζάντα δεν έδειξε τίποτε καινούργιο και κυρίως τίποτε εις βάρος του κατηγορουμένου.
Η απέλπιδη προσπάθεια της εισαγγελέως να μειώσει τον μάρτυρα κ. Καραθανάση ειδικό πραγματογνώμονα ψηφιακών πειστηρίων που χε καταθέσει, ότι βάση εργαστηριακών μελετών ο Θεοφίλου και ο ληστής  με το καουμπόικο καπέλο είναι δύο διαφορετικά πρόσωπα επίσης έπεσε στο κενό.

Τα συμπεράσματα από το βίντεο όπως τόνισε ο μάρτυρας δεν αλλάζουν. Επιπλέον τα χρονικά σημεία του βίντεο που όρισε ο πρόεδρος πρωτόδικα στην απόφαση και που ισχυριζόταν ότι φαίνεται ο ληστής με το καουμπόικο καπέλο να πυροβολεί το θύμα  δεν διαπιστώθηκαν ούτε με την αφαίρεση της λεζάντας.

Αναφορικά με την αδυναμία αφαίρεσης της λεζάντας ο κ. Καραθανάσης εξήγησε ότι ο ίδιος παρέλαβε αρχικά τα αρχεία σε μορφή .avi - καθώς είχε γίνει μετατροπή τους προκειμένου να είναι εφικτή η αναπαραγωγή σε οποιονδήποτε υπολογιστή - επειδή τα αρχεία στη μορφή που δόθηκαν από την τράπεζα ήταν κωδικοποιημένα και η αναπαραγωγή τους ήταν εφικτή μόνο από το λογισμικό (player) της τράπεζας.

Να σημειώσουμε εδώ πως στην πρώτη προβολή του βίντεο είχε ρωτηθεί και ο τεχνικός του εφετείου ως προς το κατά πόσο είναι δυνατή η αφαίρεση της λεζάντας και είχε απαντήσει ακριβώς ό,τι και ο μάρτυρας κ. Καραθανάσης. Γεγονός που επεσήμανε και η Πρόεδρος του δικαστηρίου.

Παπαδάκης : "Τίποτα καινούργιο δεν προστίθεται στην υπόθεση, ούτε για το ποιος δράστης συνεπλάκη με τον Μίχα, ούτε ποιος πυροβόλησε

Τα ζητούμενα είναι τρία : α) Είναι ο Θεοφίλου; Γι’αυτό τίποτε (δεν ειπώθηκε) από την εισαγγελέα, τίποτα από την Πολιτική Αγωγή.

β) το καπέλο είναι το ίδιο με αυτό που παρουσίασε η αντιτρομοκρατική; Και γι’αυτό τίποτα από την εισαγγελέα, τίποτα από την πολιτική αγωγή

γ) Για αρκετή ώρα βλέπουμε ένα καθαρό πλακόστρωτο πουθενά καπέλο κάτω. Ούτε προς αυτό τίποτα από την εισαγγελέα ούτε από την πολιτική αγωγή.

Μας δεσμεύει η πρωτόδικη απόφαση και μιλάμε έτσι παρόλο που ο Θεοφίλου δεν ταυτίζεται με κανέναν ληστή, ούτε είναι ένοχος της ληστείας.

Βλέπουμε λοιπόν ένα βίντεο και αρχίζουμε να φανταζόμαστε. Δίκη με το τι φανταζόμαστε δεν γίνεται" [...]

Παπαρρούσου : Υπάρχουν τεχνικά στοιχεία που ταυτοποιούν τον κατηγορούμενο ή είναι θέμα υποκειμενικής ερμηνείας;

Καραθανάσης : όχι δεν υπάρχουν. [....]

Παπαρρούσου: Κανένα δεδόμενο δεν μπορεί να προκύψει από αυτή την απροσδιόριστη και θολή καταγραφή του βίντεο. Τι είναι αυτό που γίνεται λοιπόν που είναι πολύ χειρότερο; Ο καθένας από την ψυχική του διάθεση απέναντι στον κατηγορούμενο εξάγει ή δεν εξάγει συγκεκριμένα συμπεράσματα.
Είναι πλέον ξεκάθαρα θέμα προσωπικής ερμηνείας και ψυχικής διάθεσης προς τον κατηγορούμενο.

Στη συνέχεια ακολούθησαν οι καταθέσεις και των τελευταίων μαρτύρων υπεράσπισης.

Πρώτη κατέθεσε η Μ. Κ.: κοινωνική λειτουργός στην ΜΚΟ Αρσις.

Σύμφωνα με τη μάρτυρα ο Θεοφίλου έκανε μαθήματα σε μετανάστες και πρόσφυγες. Ήταν συνεπής, όπως είπε, ήπιος και ιδιαίτερα συνεργάσιμος.
Παρόλο που η Αντιτρομοκρατική ισχυρίστηκε ότι ο Θεοφίλου εξαφανίστηκε μετά τη σύλληψη του Κώστα Σακκά, η μάρτυρας επιβεβαίωσε ότι τον Δεκέμβριο του 2010  έκανε ακόμη μαθήματα στην Άρσις.
Όταν αποφάσισε μάλιστα να σταματήσει τον Ιανουάριο του 2011 γιατί θα έφευγε από την Αθήνα, πρότεινε μια φίλη του για αντικαταστάτρια του, γεγονός που δείχνει πόσο συνεπής ήταν αφού ενώ ήταν εθελοντική εργασία δεν άφησε τους μαθητές του χωρίς μαθήματα αλλά φρόντισε εφόσον επρόκειτο ν’αποχωρήσει να βρει αντικαταστάτη.

Ακόλουθησε η κατάθεση ενός ελεύθερου επαγγελματία που διαθέτει εξοπλισμό για συναυλίες και εκδηλώσεις και ο Θεοφίλου είχε δουλέψει αρκετές φορές μαζί του.
Κατέθεσε ότι είχε γνωρίσει τον Θεοφίλου στο αντιρατσιστικό φεστιβάλ, του ζήτησε δουλειά και έτσι όποτε χρειαζόταν κάποιον τον έπαιρνε τηλέφωνο για να κάνει μαζί του μεροκάματα.

Το τελευταίο μεροκάματο το είχε κάνει μαζί του στις 20 Ιουλίου 2012 και τελευταία φορά τον είδε στις 14 Αυγούστου 2012 προκειμένου να του δώσει κάποια μεροκάματα που του χρωστούσε. Και στις δυο περιπτώσεις επιβεβαιώνει ότι είχε κοντό μαλλί και μούσια (σε αντίθεση με τον ληστή της Πάρου)

Oι καταθέσεις που ακολούθησαν από δύο φίλες του Τάσου Θεοφίλου επί της ουσίας ξαναθύμισαν την εποχή της σύλληψής του και το πόσο στενά παρακολουθούνταν το φιλικό του περιβάλλον, ενώ κάποιοι από αυτούς είχαν προσαχθεί χωρίς λόγο και χωρίς καν να τους δώσουν εξηγήσεις.

Η πρώτη μάρτυρας από το φιλικό περιβάλλον του κατηγορουμένου γνωρίζει όπως είπε τον Τάσο Θεοφίλου πολλά χρόνια, είναι στενοί φίλοι και πολιτικοί σύντροφοι.
Την ημέρα της σύλληψής του είχαν κανονίσει από την προηγούμενη ραντεβού στο Θησείο για να πάνε για καφέ.  
Εκείνη είχε καθυστερήσει μια ώρα για το ραντεβού, γι’αυτό και τον καλούσε στο κινητό του αλλά ήταν κλειστό. Φεύγοντας από το Θησείο όπου είχε φτάσει με καθυστέρηση, συνάντησε τυχαία έναν φίλο με τον οποίο απλά συνομίλησαν λίγα λεπτά. (Η τυχαία αυτή συνάντηση έχει σημασία, όπως θα δούμε παρακάτω).
Αργότερα την ίδια μέρα γίνεται βίαιη προσαγωγή της ίδιας και μιας φίλης της  στο Α.Τ. Κυψέλης. Οι κοπέλες ζητούσαν να δουν τις ταυτότητες των ατόμων που τις προσήγαγαν αλλά τους το αρνήθηκαν. Παράλληλα ενώ ρωτούσαν για ποιο λόγο έχει γίνει η προσαγωγή δεν τους έδιναν καμία απάντηση και μάλιστα δήλωνε άγνοια και ο αξιωματικός υπηρεσίας του Α.Τ.
Μετά από 2-3 ώρες τις άφησαν ελεύθερες χωρίς καμία ενημέρωση και εξήγηση.

Την επόμενη μέρα έμαθαν για τη σύλληψη του Τάσου και κατάλαβαν ότι οι προσαγωγές τους είχαν γίνει εξαιτίας της σχέσης που είχαν μαζί του. Ο φίλος μάλιστα που χε συναντήσει τυχαία, όπως έμαθε αργότερα είχε προσαχθεί και εκείνος  με τον ίδιο τρόπο στο Α.Τ Πετραλώνων το πιθανότερο επειδή μίλησε μαζί της.

Όταν ζήτησαν τις επόμενες μέρες έγγραφα για τις προσαγωγές τους δεν είχαν καταγραφεί πουθενά
“Σαν να μη συνέβη ποτέ, σαν όλο αυτό να έγινε στη φαντασία μας”

Πρόεδρος : Εσείς πότε είδατε τελευταία φορά τον κατηγορούμενο;
Μάρτυρας : Αρχές καλοκαιριού, αρχές Ιουλίου.
Πρόεδρος; Πώς ήταν εμφανισιακά;
Μάρτυρας : Ήταν μαυρισμένος με κοντό μαλλί.

Αξίζει να σημειωθεί πως μία από τις εφέτες στη συνέχεια κάνοντας ένα λογικό άλμα ζήτησε από τη μάρτυρα, καθώς πρωτόδικα είχε πει ότι ο Θεοφίλου ήθελε να κάνει ένα μεταπτυχιακό αλλά δεν είχε χρήματα να το πραγματοποίησει γιατί ήταν πολύ ακριβό, να εξηγήσει το πώς είναι δυνατόν παρόλο που δεν έχει λεφτά για το μεταπτυχιακό, να φεύγει από τη Θεσσαλονίκη, να έρχεται στην Αθήνα και να έχει σπίτι και τηλέφωνο.

Πιθανόν η κυρία εφέτης να ζει σ’έναν άλλο κόσμο και λόγω της δικής της ισχυρής οικονομικής δυνατότητας να μην καταλαβαίνει τη διαφορά ανάμεσα στο πληρώνω πάνω από 5 χιλιάρικα για μεταπτυχιακό και παράλληλα πρέπει να συντηρώ και σπίτι και τον εαυτό μου, από το κάνω μεροκάματα και προσπαθώ να επιβιώσω καταφέρνοντας να έχω τ’απαραίτητα όπως σπίτι και τηλέφωνο. Είναι της ίδιας εμβέλειας εξόδων όπως φάνηκε στη δική της λογική, και επίσης της φαντάζει ανήκουστο ένας άνθρωπος να θέλει ν’αυτονομηθεί και να μη ζει με τους δικούς του.

Παπαδάκης : Εξαφανίστηκε ο Θεοφίλου μετά τη σύλληψη του Σακκά, όπως ισχυρίστηκε ο κ. Χαρδαλιάς της αντιτρομοκρατικής;

Μάρτυρας : Κατ’αρχήν ο Θεοφίλου μετά τη σύλληψη του Σακκά βρισκόταν στην Ευελπίδων σε διαμαρτυρία υπέρ του Κώστα.

Παπαδάκης : Και πώς το ξέρετε αυτό;

Μάρτυρας : Το ξέρω γιατί ήμουν και εγώ εκεί και άλλοι σύντροφοι. Φαντάζομαι πως όταν κρύβεσαι δεν πας στο στόμα του λύκου είναι δηλαδή απλή λογική[...]

Παπαδάκης : Θέλω να μου πείτε από ποιον γνωρίζετε ότι εκείνες τις ημέρες (της ληστείας) και συγκεκριμένα εκείνη την εβδομάδα ο Θεοφίλου βρισκόταν στην Αθήνα ή όπου αλλού; Τι ξέρετε και από ποιον το ξέρετε;

Μάρτυρας : Εκείνη την εβδομάδα εκ των υστέρων, μετά τη σύλληψη δηλαδή του Τάσου, μας προσέγγισε (εμένα και μια κοινή μας φίλη) ένας από τους ανθρώπους που έβαφε το Στέκι μεταναστών, μας είπε “ήμασταν μαζί, φάγαμε, κάναμε όλες τις εργασίες αυτή τη βδομάδα μαζί.

Παπαδάκης : Γιατί δεν ήρθαν αυτοί οι άνθρωποι στον ανακριτή να καταθέσουν; Γιατί έγινε πολύς λόγος γι’αυτό εδώ.

Μάρτυρας : Οι άνθρωποι θέλανε

Παπαδάκης : Ποιος τους εμπόδισε;

Μάρτυρας : Ήταν απόφαση του Τάσου

Παπαδάκης : Με ποιο σκεπτικό;

Μάρτυρας : Το στέκι είναι ένας χώρος που έχει στοχοποιηθεί ήδη δυο φορές. Η πρώτη είναι από παρακρατικούς και η δεύτερη είναι από τις αστυνομικές δυνάμεις.
Ο Τάσος γνωρίζοντας πως μέσα στα υπόλοιπα κατηγορείται και για την συμμετοχή στην οργάνωση ΣΦΠ, δεν ήθελε να εμπλέξει το στέκι σ’αυτό το πράγμα.
Γιατί έχουμε δει και στο παρελθόν και ξέρουμε πώς έχει χρησιμοποιηθεί αυτή η οργάνωση, ώστε ν’ανοίγει σα μια τεράστια βεντάλια και ν’ακολουθούν μέσα από αυτό διάφορες….να γίνεται τέλος πάντων ένα πογκρόμ συλλήψεων, προσαγωγών [....]
Θεωρώ ότι η απόφαση που πήρε ο Τάσος ήταν η σωστή όσο δύσκολο κι αν ήταν και δείχνει την ευθιξία του και την ποιότητα του χαρακτήρα του.

Παπαδάκης : Τι λόγους έχει η αστυνομία να του φορτώσει συμμετοχή στη ΣΠΦ, επειδή έφαγε σουβλάκια ένα βράδυ με τον Σακκά, ή να του φορτώνει καπέλα, DNA κτλ;

Μάρτυρας : Δεν θεωρώ ότι το ζήτημα της αντιτρομοκρατικής είναι προσωπικό. Απλά είναι μια συγκεκριμένη τακτική που χρησιμοποιεί. Υπάρχει δηλαδή μια δεξαμενή υπόπτων κι ανάλογα με το τι και ποιος κολλάει σε κάθε περίπτωση, κληρώνει το τζόκερ, στέλνει ένα όνομα και εδώ ήταν το όνομα του Τάσου προφανώς. Αυτό που βοήθησε για να στηθεί όλο αυτό είναι το ότι ο Τάσος είχε προσωπικές σχέσεις με το Κώστα Σακκά.
Ότι άνθρωποι στοχοποιούνται, στο χώρο μας λόγω των προσωπικών και φιλικών τους σχέσεων είναι κάτι πάρα πολύ συνηθισμένο. Έχουν συρθεί άπειροι σύντροφοι στα δικαστήρια και σε μια δικαστική ομηρία χωρίς προηγούμενο, απλά και μόνο επειδή έπιναν καφέ, ή ήταν φίλος τους ή ήταν σύντροφός τους ή οτιδήποτε.
Οπότε ο λόγος που ο Τάσος αυτή τη στιγμή βρίσκεται εδώ είναι αυτός και μόνο.

Η δεύτερη μάρτυρας από το φιλικό περιβάλλον του κατηγορουμένου, που κατέθεσε στη συνέχεια, επιβεβαίωσε με τη σειρά της τη βίαιη προσαγωγή που υπέστησαν την ημέρα της σύλληψης του Θεοφίλου.
Τις επόμενες μέρες όπως χαρακτηριστικά είπε "υπήρχε κλίμα τρομοκρατίας".
Η ίδια είχε δει τελευταία φορά τον Θεοφίλου τέλη Ιουλίου 2012. Είχε όπως κατέθεσε, μαυρισμένο χρώμα, κοντό κούρεμα και μούσι.

Η συγκεκριμένη μάρτυρας δούλευε σ’ένα καφέ στα εξάρχεια και είναι εκείνη που πλησιάσαν αρχικά τα άτομα από το Στέκι μεταναστών και της είπαν να καταθέσουν γιατί ήταν μαζί του τον Αύγουστο και έκαναν εργασίες στο στέκι και συγκεκριμένα την ημέρα της ληστείας.

Όπως κατέθεσε μετέφερε την διάθεση των ανθρώπων στον Τάσο αλλά ο ίδιος πήρε την απόφαση να μην μπλέξει το στέκι σε αυτόν τον κυκεώνα καθώς ήταν ήδη στοχοποιημένο. “Στη συνέχεια εγώ η ίδια μετέφερα την απόφαση του Τάσου στα άτομα από το στέκι μεταναστών”.

Ακολούθησε μαρτυρία ενός ακόμη προσώπου από το φιλικό περιβάλλον του Θεοφίλου. Με τη συγκεκριμένη μάρτυρα όπως δήλωσε η ίδια, είχαν συγκατοικήσει αρκετές φορές και φιλοξενούσε  συχνά ο ένας τον άλλον όταν χρειαζόταν. Κάποιες μέρες πριν τη σύλληψή του τον φιλοξενούσε σπίτι της.

Συγκεκριμένα όπως είπε, είναι σίγουρη πως ο Θεοφίλου βρισκόταν στην Αθήνα και στο σπίτι της εκείνες τις ημέρες της ληστείας καθώς ενώ η ίδια βρισκόταν σε διακοπές είχε δεχτεί κλήσεις από το σταθερό τηλέφωνο του σπιτιού της από τον Τάσο.

Ως μάρτυρας υπεράσπισης προσήλθε στη συνέχεια η Φαίη Μάγιερ

Η Φαίη Μάγιερ είχε κατηγορηθεί και εκείνη για συμμετοχή στη Συνωμοσία των Πυρήνων της Φωτιάς, προφυλακίστηκε και εντέλει απαλλάχτηκε με εισαγγελικό βούλευμα.
Γνώρισε τον Θεοφίλου στη Θεσσαλονίκη,δεν ήταν στενοί φίλοι αλλά συμμετείχαν μαζί σε δραστηριότητες και συνελεύσεις του αναρχικού χώρου. Μετέπειτα  ήρθε στην Αθήνα το 2007 και εργαζόταν ως καθηγήτρια σε φροντιστήρια.
Εν συνεχεία γράφτηκε στο ΤΕΙ Φυσιοθεραπείας στη Λαμία και πηγαινοερχόταν δυο με τρεις φορές την εβδομάδα. Τον Αύγουστο του 2012 πληροφορήθηκε όπως είπε,  από τα ΜΜΕ τη σύλληψη του Θεοφίλου και είδε ότι παρουσιάστηκε το σπίτι του στη Λαμία ως γιάφκα.

Μάγιερ : Είδα ότι η ζωή του εκεί παρουσιαζόταν ως ύποπτη κάτι που ερχόταν σε πλήρη αντίθεση μ’αυτά που η ίδια είχα βιώσει[....] Πηγαινοερχόμουν στη Λαμία μέχρι το 2013 οπότε τελείωσα και τη σχολή μου.
Την Άνοιξη του 2011 συνάντησα στη Λαμία τον Τάσο. Ακριβώς ποια χρονική στιγμή δεν θυμάμαι, αλλά θυμάμαι ακριβώς τη συγκυρία.

Ήταν σ’ένα καφενείο στην πιο κεντρική πλατεία της Λαμίας όπου συχνάζουν οι φοιτητές, βρεθήκαμε σε κοινή παρέα. Μάλιστα το θυμάμαι χαρακτηριστικά γιατί μου σύστησε και μία κοπέλα που ήταν η σχέση του και οι υπόλοιποι τον πείραζαν γι’αυτό, σε σχέση ότι πρέπει να ήταν ο μόνος που μετακόμισε στη Λαμία για τέτοιους λόγους [....]

Μία ακόμη συγκυρία που έρχεται σε μεγάλη αντίθεση με τους ισχυρισμούς της αντιτρομοκρατικής για το σπίτι του, είναι ένα περιστατικό που συνέβη τον Ιούνη του 2012 ανεβοκατέβαινα τότε επειδή εργαζόμουν σχεδόν κάθε μέρα στη Λαμία.

Σε μία από αυτές τις διαδρομές συνάντησα και τον Τάσο, ο οποίος μου ανέφερε ότι ερχόταν στην Αθήνα για μια δουλειά με κάτι γραφιστικά και όταν του περιέγραψα τη δική μου κατάσταση με τα συνεχόμενα πήγαινε-έλα, κατευθείαν προσφέρθηκε να με φιλοξενήσει στη Λαμία κάτι που δεν χρειάστηκε, δεν πήγα δηλαδή σπίτι του, αλλά θέλω να πω ότι όταν ένας άνθρωπος πρσφέρεται να σε φιλοξενήσει και μετά από δύο μήνες το σπίτι του παρουσιάζεται ως γιάφκα, αυτό έχει πολύ μεγάλη απόσταση από αυτό που παρουσιάζεται και από αυτό που βίωσα εγώ [....]

Πιστεύω πως πίσω από κάθε δίωξη αναρχικού οι λόγοι είναι πολιτικοί.

Ιδιαίτερα για εκείνη την περίοδο μιλώντας, από το 2008 μέχρι το 2013, όπου οι μνήμες της εξέγερσης του 2008 ήταν ακόμη πολύ νωπές και η οικονομική κρίση στην Ελλάδα βάθαινε εκεί διώχθηκαν σε τέτοιο βαθμό που μπορεί να θυμίσει μόνο παλαιότερες περιόδους. Το αναφέρω αυτό γιατί αφορά τους πραγματικούς λόγους που ο Τάσος βρίσκεται σήμερα εδώ.

Ακολούθησε η κατάθεση του κ. Λαμπρόπουλου Καθηγητή Μαθηματικών στο σχολείο του Κορυδαλλού.

Η συγκεκριμένη κατάθεση έχει μια πραγματικά ιδιαίτερη βαρύτητα, αν αναλογιστούμε ότι ο κ. Λαμπρόπουλος βρίσκεται ως καθηγητής μαθηματικών στο σχολείο του Κορυδαλλού από το Νοέμβριο του 2016. Κι όμως παρόλο τον λίγο χρόνο που εργάζεται εκεί, η επαφή που είχε με τον Θεοφίλου και η περίπτωσή του επέδρασαν καταλυτικά, ώστε να ζητήσει ο ίδιος από τον Θεοφίλου να παραστεί στο δικαστήριο ως μάρτυρας υπεράσπισής του.

Λαμπρόπουλος : Το πρωί λειτουργεί σχολείο ως τις 2 η ώρα στη συνέχεια λειτουργεί το ΙΕΚ. Ο κ. Θεοφίλου είναι φοιτητής στο ΙΕΚ, στο χώρο αυτό έρχεται όμως από το πρωί και μελετάει, διαβάζει.

Τον γνώρισα το Νοέμβρη που πήγα στο σχολείο, μου έκανε εντύπωση η συμπεριφορά του, η αξιοπρέπειά του, η σοβαρότητα. Νηφάλιος πάντα, τον βλέπω από το πρωί.

Οι περισσότεροι καθηγητές που είμαστε εκεί πήγαμε φέτος. Εκείνος επειδή είναι από πέρσι εκεί, μας βοηθάει πάντα, στην οργάνωση, πώς να βρούμε κάποια πράγματα, είναι πρόθυμος να βοηθήσει.

Εκεί τον γνώρισα, μου έκανε εντύπωση και εμένα και στους συναδέλφους, το ήθος του, η ευγένειά του, το χιούμορ του πολλές φορές.

Το συζητήσαμε, έχει συζητηθεί δηλαδή η περίπτωσή του. Τα βιβλία του υπάρχουν στο σχολείο. Και συζητήσαμε περί της αδικίας που υπάρχει στην περίπτωσή του.
Εμείς δεν ξέρουμε οι μαθητές μας, οι κρατούμενοι τι έχουν διαπράξει. Μόνο σε περίπτωση που κάποιος πει τι έχει κάνει ή λόγω δημοσιότητας.

Εισαγγελέας : Άκουσα κάτι για αδικία τι εννοούσατε;

Λαμπρόπουλος : Κοιτάξτε, συζητήσαμε την περίπτωση του Θεοφίλου μέσα στο γραφείο των καθηγητών.

Εισαγγελέας : Ποια στοιχεία του συζητήσατε

Λαμπρόπουλος : Τα στοιχεία του μέσα από τη δημοσιότητα και δεύτερον δύο φορές σε μάθημα έχει γίνει αντίστοιχη αναφορά στο πρόσωπό του.

Εισαγγελέας : Εκεί πήγατε με αίτησή σας ;

Λαμπρόπουλος : Ναι το ζήτησα εγώ.

Εισαγγελέας : Εκεί καταγράφονται αυτά που κάνει ως μέρες εργασίας;

Λαμπρόπουλος Όχι όχι δεν εργάζεται, έρχεται στους χώρους και μελετάει και βοηθάει, όποτε ζητήσουμε κάτι

(Η κ. εισαγγελέας δεν μπορεί όπως φάνηκε να δεχτεί ότι ένας άνθρωπος μπορεί να προσφέρεται να βοηθήσει χωρίς προσωπικό όφελος. Ήθελε με κάθε τρόπο να φανεί ότι ο Θεοφίλου βοηθάει ώστε να καταμετρηθεί η βοήθεια του ως ώρες εργασίας για ν’ αφαιρεθούν από την ποινή του. Δυστυχώς όμως δεν είχε το αποτέλεσμα που ήθελε.)

Ακολουθούν επιπλέον ερωτήσεις της εισαγγελέως για τα βιβλία του Θεοφίλου με ύφος επιθετικό προς τον μάρτυρα, πιθανόν επειδή πιο πάνω ο μάρτυρας τα εκθείασε.

Εισαγγελέας : Μπορείτε να μου πείτε ποια είναι τα έργα του που βρίσκονται μέσα στη βιβλιοθήκη;

Λαμπρόπουλος : Είναι το βιβλίο το “32 βήματα” το οποίο διάβασα και το θεωρώ εξαιρετικό βιβλίο.

Εισαγγελέας : Έχει εκδοθεί κανονικά; Πότε έχει εκδοθεί;

Λαμπρόπουλος : Πριν ένα χρόνο. Δεν θυμάμαι. Εγώ το συνάντησα στη φυλακή αυτό το βιβλίο. Είχε εκδοθεί τότε. Το διάβασα και μάλιστα με βοήθησε στη δουλειά μου μέσα στη φυλακή. Το θεωρώ ίσως ισάξιο με βιβλίο του Ηλία Πετρόπουλου αυτό το βιβλίο. Είναι εξαιρετικό.

Εισαγγελέας : Μπορείτε να μας πείτε τι διαπραγματεύεται;

Λαμπρόπουλος : Τη ζωή στις φυλακές

Εισαγγελέας : Είναι προσωπικό βίωμα; Είναι αυτοβιογραφικό ή είναι μυθιστόρημα.

Λαμπρόπουλος : Είναι σε δύο μέρη το βιβλίο αυτό, το πρώτο ίσως είναι λίγο αυτοβιογραφικό. Στο δεύτερο κομμάτι υπάρχει ένα γλωσσάρι…

Εισαγγελέας : Το άλλο βιβλίο ποιο είναι για πείτε μου;

Λαμπρόπουλος : Το άλλο είναι για την εξέγερση στις φυλακές Άττικα.

Εισαγγελέας : Εξέγερση…

Λαμπρόπουλος : ναι για την εξέγερση.

Εισαγγελέας : Εξέγερση..

(Η εισαγγελέας σοκαρίστηκε με το άκουσμα της λέξης “εξέγερση” προκαλώντας γέλια στο ακροατήριο)

Λαμπρόπουλος : Και το “Άττικα 45” είναι επίσης σημαντικό βιβλίο γιατί μιλάει για ένα γεγονός που δεν ξέραμε [....]

Παπαδάκης : Πώς εξηγείτε ότι αυτά τα βιβλία το ένα που θίγει τα κακώς κείμενα της φυλακής και το άλλο μιλάει για εξέγερση, βρίσκονται στη βιβλιοθήκη της φυλακής;

Λαμπρόπουλος : Τα χουν διαβάσει οι καθηγητές και έχουν δείξει γι’αυτά ενδιαφέρον και οι κρατούμενοι. Έχουν γίνει συζητήσεις για την περίπτωση του Θεοφίλου.

Παπαδάκης : Θέλω να πω αναγνωρίζουν κάποια αξία στα βιβλία αυτά οι άνθρωποι;

Λαμπρόπουλος : Ναι βέβαια. Θεωρούνται πολύ σημαντικά

Παπαδάκης : Αν υποθέσουμε ότι αύριο γίνεται μια εξέγερση στις φυλακές Κορυδαλλού θα φταίει ο Θεοφίλου που έγραψε το βιβλίο; (γέλια στο ακροατήριο)

Λαμπρόπουλος : Πρώτον θεωρώ πως είναι προς τιμήν του το ότι έβγαλε το βιβλίο όσο είναι φυλακισμένος, θα μπορούσε ας πούμε να το βγάλει αφού τελεσιδικήσει, οτιδήποτε για να αποφύγει τυχόν αρνητικές σκέψεις. Είναι προς τιμήν του που το έβγαλε τώρα.

Και δεύτερον είναι ένα γεγονός (η εξέγερση στις φυλακές Άττικα των ΗΠΑ το 1971) που είναι άγνωστο, ενώ στην Αμερική υπάρχει βιβλιογραφία και ερεύνα, ρώτησα μάλιστα τον ίδιο γι’αυτό, ενώ υπάρχει στην Αμερική λοιπόν στην Ελλάδα δεν υπάρχει τίποτα. Είναι όφελος λοιπόν.

Παπαδάκης : Είναι σπάνιο άνθρωποι που εργάζονται στις φυλακές να έρχονται ως μάρτυρες, συνήθως παίρνουμε κάποια έγγραφα ότι έχει κάνει κάποιος μεροκάματα, ότι δεν έχει πειθαρχικές ποινές κτλ.
Εσείς είπατε ότι από το Νοέμβριο του 2016 είσαστε εκεί. 5 με 6 μήνες δηλαδή τον γνωρίζετε. Τι είναι αυτό που, για έναν άνθρωπο που τον έχετε γνωρίσει για τόσο λίγο διάστημα, σας φέρνει σ’ένα δικαστήριο να τον υπερασπιστείτε;

Λαμπρόπουλος : Πρώτο είναι οι συζητήσεις που έχω ακούσει για κείνον. Και δεύτερον το ήθος του και η στάση του μέσα στη φυλακή.

Γράφει στο βιβλίο του στο “32 βήματα” του έριξα πάλι σήμερα μια ματιά μιας και θα ερχόμουν και γράφει σ’ένα σημείο ποιοι άνθρωποι είναι μέσα, γράφει “άνθρωποι δυστυχισμένοι, άνθρωποι ταλαιπωρημένοι, άνθρωποι"…- δεν θυμάμαι ακριβώς πώς το λέει - ποιοι άνθρωποι είναι τι, και καταλήγει “άνθρωποι που σαν να φτιάχτηκαν για εδώ”.

Το ακριβώς αντίθετο είναι ο Θεοφίλου. Όταν τον είδα τις πρώτες μέρες, είπα αυτός τι δουλειά έχει εδώ πέρα; Η εικόνα, η παρουσία του.

Παπαδάκης : Σε τι ξεχωρίζει η παρουσία του; Δηλαδή τι είναι αυτό που σας φέρνει εσάς εδώ πέρα, που σας δημιουργεί την ανάγκη να έρθετε στο δικαστήριο και να μιλήσετε για το ήθος του ανθρώπου αυτού;

Λαμπρόπουλος : Η ευγένειά του, η αξιοπρέπειά του...Δεν έχει συναλλαγές, πώς να το πω κάπως καλύτερα...
Παίρνει θέση, αν βλέπει κάποια αδικία παίρνει θέση και βλέπει το σωστό, ανάμεσα στους κρατούμενους για παράδειγμα. Προς τους φύλακες... δεν είναι γλύφτης...κρατάει μια αξιοπρεπή στάση

Παπαδάκης : Είναι μήπως εριστικός, βίαιος;

Λαμπρόπουλος : Καμία σχέση, ίσα ίσα προσπαθεί να κρατήσει ισορροπίες αρκετές φορές [....]

Και στους συναδέλφους μου είναι ίδια η εικόνα που έχουν. Εγώ τους ενημέρωσα ότι θα ρθω όχι ότι έπρεπε, αλλά το συζητήσαμε, ξέρετε τους είπα θα πάω μάρτυρας, συμφωνούσαν όλοι και τους άρεσε πάρα πολύ αυτό το γεγονός.

Παπαδάκης : Δεν σας είπαν πού πας να μπλέξεις τώρα μ’αυτόν εδώ πέρα;

Λαμπρόπουλος : Όχι, όχι

Παπαδάκης : Θέλετε να πείτε ότι θα βρισκόντουσαν κι άλλοι άνθρωποι που θα έρχονταν εδώ και θα λέγαν παρόμοια πράγματα για τον Θεοφίλου από τους συναδέλφους σας;

Λαμπρόπουλος : Εγώ πρότεινα μόνος μου να ρθω ως μάρτυρας, νομίζω αν έλεγε αυτός (ο Θεοφίλου) σε όλους, θα έρχονταν όλοι [...]

Παπαρρούσου : Σας ρώτησε η κ. εισαγγελέας, όταν είπατε αδικία τι εννοούσατε.
Ήθελε να πει εσείς πού το ξέρετε ότι είναι άδικη η απόφαση που τον κρατάει στη φυλακή. Ξέρετε γιατί κατηγορείται; Ήσασταν στο δικαστήριο, γνωρίζετε τα στοιχεία;

[....] Πιθανότατα εσείς λόγω της επαγγέλματός σας εκεί, να έχετε εντοπίσει κάποια χαρακτηριστικά στοιχεία που να αποκλείουν αυτή την εμπλοκή του στις κατηγορίες. Υπάρχει κάποια αλήθεια σ’αυτό; Γι’αυτό το λόγο έχετε έρθει;
Είστε πεπεισμένος δηλαδή για την αθωότητά του; Γιατί έρχεστε σ’αυτό το δικαστήριο;

Λαμπρόπουλος : Ναι είμαι πεπεισμένος. Δηλαδή η αδικία, το αν γίνεται μια αδικία, αν είναι δίκαιη μια δίκη βγαίνει και προς τα έξω, η κοινωνία μαθαίνει αυτά τα πράγματα, δεν μένει εδώ μέσα αυτό που γίνεται.
Αν υπάρχει κάτι το δίκαιο και το σωστό διαχέεται κοινωνικά, έτσι νομίζω
. Είμαι κοινωνός, διαβάζω, κινούμαι έξω.

Μετά την πραγματικά χαρακτηριστική και ουσιαστική κατάθεση του κ. Λαμπρόπουλου, ακολούθησε η κατάθεση ενός συμφοιτητή του Θεοφίλου από τη Θεσσαλονίκη:

Μίλησε και εκείνος για το ήθος και την αξιοπρεπή συμπεριφορά του όσο καιρό τον γνωρίζει και τόνισε : "Γνωρίζω το ήθος και τον χαρακτήρα του, αν το είχε κάνει θα είχε αναλάβει την ευθύνη. Θα έβγαινε και θ’αναλάμβανε τις ευθύνες του, είτε συμμετείχε στη ληστεία, είτε στη Συνωμοσία, είτε σε ό,τι άλλο δεν ξέρω που του προσάπτει η αντιτρομοκρατική”.

Επεσήμανε μάλιστα ότι η αντιτρομοκρατική παρακολουθεί πιο στενά και τον ίδιο από τότε που κατέθεσε πρωτόδικα υπέρ του Θεοφίλου.

Η δικάσιμος έκλεισε με την κατάθεση του Κλέαρχου Σμυρναίου.

Ο Κλέαρχος Σμυρναίος όπως δήλωσε και ο ίδιος έχει κατηγορηθεί και καταδικαστεί για συμμετοχή σε επαναστατική οργάνωση και εντέλει μετά από χρόνια αθώωθηκε.

Ήρθε στο δικαστήριο να καταθέσει καθώς και ο ίδιος, όπως είπε, είναι γνώστης αυτών των πρακτικών της αντιτρομοκρατικής και έχει υποστεί ανάλογες συμπεριφορές.

Σμυρναίος : Γνωρίζω και παρακολουθώντας την υπόθεση κι από το διαδίκτυο ότι πρόκειται περί φρονηματικής δίωξης. Είναι από τις πιο κοινότοπες στη σύνταξη κατηγορητηρίου, που συνιστά ράκη τεκμηρίων, που συνθλίβονται και συνδυάζονται για να παρουσιάσουν μια αξιόπιστη κατηγορία. Και ο τρόπος με τον οποίο συνελήφθη και η κατηγορία για αντίσταση κατά της αρχής προκειμένου να διασφαλιστεί ο χρόνος για να οικοδομηθεί η δικογραφία.
Κι αυτό που έζησα και γω στο πρωτόδικο δικαστήριο, αλλά κι αυτό που έζησα σήμερα εδώ, είναι μια συνεχής ενασχόληση με τα φρονήματά του, είτε αυτά αφορούν τα πολιτικά του φρονήματα...

Πρόεδρος : Ποιος ασχολείται με τα φρονήματά του;

Σμυρναίος : Η εισαγγελέας

Ακολούθησε εμφανής εκνευρισμός της εισαγγελέως μιας και άκουσε αυτό που αποτελεί πραγματικότητα και που βιώνουμε όλοι όσοι παρακολουθούμε την δίκη.

Εισαγγελέας : Πότε, ρώτησα...πότε είπα κάτι τέτοιο;

Σμυρναίος : Τώρα, σήμερα. Προηγουμένως ρωτήσατε μάρτυρα αν ανήκει στον ίδιο πολιτικό χώρο με τον κατηγορούμενο.

Εισαγγελέας : Εγώ ρώτησα ποιο χώρο. Η μάρτυρας είπε στον ίδιο πολιτικό χώρο και την ρώτησα ποιον εννοεί πολιτικό χώρο.

Σμυρναίος : Μάλιστα άρα σας απασχολεί. Είναι φρονηματική δίωξη.

Εισαγγελέας (έχοντας πλέον χάσει εντελώς την ψυχραιμία της) : Ήρθατε ως αξιολογητής της δίκης;!!

Σμυρναίος : Σας ενοχλεί; Που ρωτάτε αν γράφει μυθιστορήματα ή αν αυτά που γράφει είναι αυτοβιογραφικά;

Προεδρος : έχετε παρακολουθήσει από κοντά τη δίκη του κ. Θεοφίλου;

Σμυρναίος : Ναι την έχω παρακολουθήσει. Έχω παρακολουθήσει το θέαμα που στήθηκε τον Αύγουστο του 2012 από τα Μέσα Μαζικής Εξαπάτησης, τα οποία δεν βλέπω να ασχολούνται τώρα καθόλου με την υπόθεση.

Παρακολούθησα το πώς στήθηκε η κατηγορία, το πώς εξελίχθηκε, το πώς δικάστηκε, το πώς του στερήθηκε η δυνατότητα να έχει τον φυσικό δικαστή, το μεικτό ορκωτό δικαστήριο.
Το πώς διογκώνεται μια κατηγορία και επιμένετε σ’αυτό, ώστε να μπορεί να υπάρξει σκηνικό τρόμου, που από την πρώτη μέρα εδώ είδα κουκούλες, αυτόματα κτλ το οποίο γαρνιρισμένο με ονόματα ή οργανώσεις φτιάχνουν ένα σκηνικό τρόμου. Και τίθεται το ερώτημα σε εσάς πώς είναι δυνατόν ν’αλλάξετε την πρωτόδικη απόφαση[...]

Παπαδάκης : Κατά πόσο έχει συβάλλει σε μια άδικη όπως είπατε απόφαση, το κλίμα που είχαν διαμορφώσει τα ΜΜΕ; Και τι εννοείτε όταν λέτε στην κατάθεσή σας πρωτόδικα ότι δεν μπορεί (ο Θεοφίλου) να δικάζεται στη βάση στερεοτύπων;

Σμυρναίος : Καταρχάς η υπόθεση αυτή έγινε τον Αύγουστο του 2012. Την περίοδο 2010 - 2012 έχουμε τον κόσμο κάθε μέρα στους δρόμους [....] Και υπάρχει ένα όργιο κρατικής τρομοκρατίας και κρατικής βίας, που αφορά είτε στις διαδηλώσεις, είτε στις καταδικές για την πιο απλή και συνήθη πολιτική πρακτική. Πολύ περισσότερο σ’έναν συγκεκριμένο πολιτικό χώρο εκείνη την περίοδο.
Έχουμε τότε συστηματική και πρωτοφανή άγρια καταστολή, σ’αυτό μέσα εντάχθηκε ο Τάσος Θεοφίλου.

Το ενοχοποιητικό στοιχείο του ήταν σε όλη αυτή την διαδικασία, το έργο του, τα διηγήματα που είχε ανεβάσει στο μπλογκ του. Αυτό ήταν από το πρωί ως το βράδυ. Δείχναν την Πάρο και για ένα τέταρτο σε κάθε δελτίο ειδήσεων, είχαν το τι είχε γράψει και τι έγραφε μέσα στο μυθιστόρημα.

Είναι ένας διανοούμενος ο οποίος ενοχοποιείται γιατί έχει έναν διαφορετικό τρόπο ζωής ο οποίος είναι αντισυμβατικός. Το αν έχει σπίτια που ακούω εδώ, το αν έμενε πού έμενε, το τι κάνει ο καθένας στην προσωπική του ζωή και για ποιους λόγους το κάνει δεν μπορούν να τεκμηριώσουν καμία ενοχή και καμία πράξη, αν δεν υπάρχουν αποδεικτικά στοιχεία.

Η δίκη θα συνεχιστεί με έναν τελευταίο μάρτυρα υπεράσπισης και με την απολογία του Τάσου Θεοφίλου στο Εφετείο στη Λουκάρεως την Παρασκεύη 28/4, αίθουσα Δ70Α, 1ος όροφος στις 9 π.μ

Ρεπορτάζ, σύνταξη : Σύλβια Βαρνάβα & Giant

Rate this blog entry:
6

Comments

Guest 25 Απρ 2017 | 23:12